Broccoli

broccoliBeneficii asupra sanatatii

Protejeaza impotriva cancerului

Ca si alte vegetale, broccoli contine fitonutrienti, sulforafan care au importante efecte anti-cancerigene. Cercetatorii sugereaza ca aceasta leguma are un compus numit indole-3-carbinol care ajuta la dezactivarea unui puternic estrogen metabolit, care favorireaza cresterea tumorilor, mai ales cele de la nivelul sanilor, in timp ce scade nivelul de 2-hidroxiestrone, o forma de estrogen cu rol in protejarea impotriva cancerului. S-a dovedit ca indole-3-carbinol nu numai ca suprima cresterea numarului de celule cancerigene, dar distruge si pe cele aflate la metastaza. Totodata, oamenii de stiinta au descoperit ca sulforafanul mareste capacitatea enzimelor de a detoxifia organismul, posibil prin alterarea genelor de expresie, cele care grabesc curatarea substantelor carcerigene.

Afectiuni cancerigene care pot fi evitate printr-o dieta bogata in broccoli:
– cancerul de vezica biliara;
– cancerul ovarian;
– cancerul de prostata.Indicat in ditele pentru detoxifiere
De aproape 20 de ani stim ca majoritatea fitonutrientilor lucreaza pentru a dezarma radicalii liberi inainte ca acestia sa afecteze ADN-ul, celulele membranelor si moleculele cu grasimi, cu ar fi colesterolul. In prezent, noi studii demonstreaza ca fitonutrientii care se gasesc in broccoli influenteaza si mai mult organismul, deoarece timit un semnal genelor pentru a creste productia de enzime implicate in detoxifiere, procesul prin care organsimul elimina reziduurile.

Imbunatateste sanatatea digestiva
Un studiu publicat in Agenti Antimicrobieni si Chimioterapie sugereaza ca broccoli are capacitatea de a elimina Helicobacter pylori (H.pylori). Potrivit acestui studiu, sulforafanul, un fitonutrient care se gaseste din belsug in broccoli, are capacitatea de a elimina H.pylori la 8 din 11 animale de laborator care au fost infectate cu aceasta bacteria prin implantarea celulelor gastrice infectate la om.  Rezultatele au fost atat de multumitoare, incat cercetatorii au conchis ca sulforafanul din broccoli poate ajuta in tratarea si prevenirea infectiei cu H. pylori, cauza primara a ulcerului.

Protejeaza pielea deafectiunile solare
Pana acum am aflat ca broccoli este benefic in detoxifierea organismului, dar pentru ca ajuta la detoxifiere aceasta leguma imbunatateste si capacitatea de functionare a ficatului, infrumusetand aspectul pielii. Un studiu realizat la Universitatea John Hopkins indica faptul ca sulforafanul poate ajuta la repararea pielii afectate de razele soarelui. Totodata, trebuie mentionat ca cercetatorii au descoperit ca expunerea la soare este necesara pentru aprovizionarea organsimului cu vitamina D, fara a creste riscul declansarii cancerului de piele.

Protejeaza impotriva afectiunilor cardiovasculare
Broccoli a fost aleasa dintr-un numar mare de legume si fructe ca detinand cele mai ridicate capacitati cardioprotective. Cei peste 100.000 de indivizi care au participat la studiu si care au adoptat o dieta bazata pe broccoli, ceai, ceapa, mere (toate bogate in flavonoizi), prezentau un risc cu 20% mai scazut in dezvoltarea afectiunilor cardiovasculare. Pana acum se stia ca broccoli reduce riscul cancerelor de: plamani, colon, sani, ovarian si de vezica biliara, iar acum cercetatorii adauga ca aceste este foarte bun si in prevenirea afectiunilor cardiovasculare.

Previne cataracta
Contine puternici antioxidanti din familia carotidelor numiti luteina si zeaxantin, care se gasesc in cantitati mari la nivelul cristalinului sau „lentila ochiului”, dupa cum mai este numit. Cei 36.000 de persoane care au participat la studiu au consumat broccoli de cel putin 2 ori pe saptamana, iar rezultatele arata ca acestia prezinta un risc cu 23% mai scazut de a dezvolta cataracta in comparatie cu persoanele care nu consuma broccoli.

Pentru oase mai puternice
Cand trebuie sa iti intaresti sistemul osos, alege broccoli.  O cana cu broccoli contine 74 mg de calciu si 123 mg de vitamina C care ajuta la absorbtia calciului in oase si toate aceste beneficii cu numai 44 calorii.  Broccoli este mai eficient decat portocalele, deoarece o portocala are 69 mg vitamina C, nu contine calciu si are cu aproximativ 50-60% mai multe calorii. Cat despre produsele lactate, despre care se spune ca sunt sursa sigura de calciu, acestea nu contin vimania C, ci grasimi saturate – din caterogia celor „rele”. Un pahar cu lapte are 121 calorii, dintre care 42 de calorii provin din grasimi.

Intareste sistemul imunitar
Borccoli nu numai ca este bogat in vitamina C, ci contine si beta-caroten si o cantitate mica dar folositoare de zinc, seleniu si alte minerale care ajuta in actiunile defensive ale sistemului imunitar.

Broccoli pentru o sarcina sanatoasa
Mai ales in perioada sarcinii trebuie sa te hranesti cu broccoli, deoarece acesta contine si 94 mcg de acid folic, vitamina B, necesara pentru divizarea corespunzatoare a celulelor in sinteza ADN-ului. Cu un deficit de acid folic, celulele sistemului nervos al fatului nu se divid adecvat. Paradoxal, foarte multe alimente contin acid folic si cu toate acestea deficientul de acid folic este cel mai frecvent din lume.

Selectarea si pastrarea:
Alege broccoli cu floarea compacta si care nu prezinta nicio degradare exterioara. Totodata, leguma trebuie sa fie uniform colorata in verde inchis, deschis sau cu nuante spre purpuriu in functie de specie, dar fara suprafete care tind sa se ingalbeneasca. Tulpina trebuie sa fie ferma, fara pete nici pe tulpina, nici pe buchet. In cazul in care frunzele nu au fost indepartate, acestea trebuie sa fie viu colorate si nicidecum ofilite. Broccoli este o leguma care se strica foarte repede, din aceasta cauza trebuie pastrata in punga de plastic in frigider. Tinuta in aceste conditii, leguma poate sa ramana proaspata maxim o saptamana. Deoarece apa grabeste degradarea este indicat sa nu speli leguma inainte de a o baga la frigider.

Brocolii si goitrogenii
Broccoli contin goitrogeni, substante naturale continute de alimete care intervin in functionarea glandei tiroide. Persoanele care deja sufera de o afectiune a tiroidei si nu urmeaza un tratament trebuie sa evite broccoli. Gatirea determina ca substanta goitrogen sa fie inactiva. In orice caz nu este clar nici pentru cercetatori cat la suta din compusul de goitrigen devine inavtiv prin coacere sau care este riscul la care sunt supuse persoanele care au probleme cu glanda tiroida.

Sursa: www.topsanatate.ro