Morcovul

shutterstock_245700187Beneficii asupra sanatatii

Ajuta la prevenirea afectiunilor cardiovasculare
Sase studii epidemiologice au facut legatura dintre dieta bogata in carotide cu afectiunile cardiovasculare si au demonstrat ca dieta bogata in carotide este asociata un un risc mai mic de a suferi afectiuni cardiovasculare. Rezultatele unui alt studiu la care au participat 1.300 de persoane din Massachusetts arata ca cei care au consumat cel putin un morcov si/sau spanac in fiecare zi prezinta un risc cu 60% mai mic de a suferi un atac de inima in comparatie cu cei care nu obisnuiau sa consume aceste alimente.


Imbunatateste vederea
Beta-carotenul ajuta la imbunatatirea vederii, mai ales pe cea nocturna. Dupa ce beta-carotenul este transformat in vitamina A la nivelul ficatului, aceasta porneste catre retina  unde este transformat in rodopsin, un pigment de culoare purpurie care este necesar pentru vederea de noapte. De asemenea, beta-carotenul previne aparitia degenerescentei maculare si dezvoltarea cataractei, cea mai comuna cauza o orbirii.

Imbunatateste functionarea plamanilor
Persoanele fumatoare sau cele care sunt expuse frecvent fumului de tigara trebuie sa consume alimente bogate in vitamina A. Potrivit cercetatorilor de la Universitatea din Kansas sugereaza ca acestea ajuta la buna functionare a plamanilor.

In timp ce studia legatura dintre vitamina A, inflamarea plamanilor si emfizem, Richard Baybutt, profesor de nutritie, a facut o descoperire importanta: un carcinogen comun din fumul de tigara – benzopiren – conduce la deficienta de vitamina A. Baybutt considera ca datorita protectiei oferite de vitamina A se explica de ce unii fumatorii nu fac emfizem. „Sunt foarte multe persoane care traiesc si pana la 90 de ani si sunt fumatori… probabil cu ajutorul dietei”. Persoanele care incep sa fumeze de la varste fragede sunt predispuse unui deficient de vitamina A, care in timp declanseaza afectiuni precum cancerul sau emfizema.

Carotidele si sanatatea
Morcovii sunt cea mai bogata sursa de carotide. O dieta bogata de carotide a fost asociata cu scaderea cu 20% a cancerului de san postmenstrual si cu 50% a incidentei cancerului de vezica, col uterin, prostata, colon, esofag etc. De asemenea, consumul de morcovi poate fi benefic si echilibrarii cantitatii de zahar din sange. Cercetatorii sugereaza ca nivelul fiziologic de carotide poate fi invers proportional asociat cu rezistenta la insulina si nivelul ridicat de zahar din sange.

Cu toate ca morcovii sunt recomandati datorita continutului bogat de beta-caroten, acestia contin si fitonutrienti numiti falcarinol – responsabili pentru reorganizarea legaturii epidemiologice dintre frecventa consumului de morcovi si reducerea riscului de cancer. Falcarinol ofera protectie importiva cancerului de colon, sugereaza studiile publicate in Jurnalul de Agricultura si Chimia Alimentelor.

Selectarea si pastrarea:
Radacinile de morcovi ar trebui sa fie ferme, netede, relativ drept si cu o culoarea luminoasa, straluzitoare.  Cu cat culoarea morcovilor este mai intensa cu atat continutul de beta-caroten este mai ridicata. Evita morcovii care au leziuni exterioare, crapaturi sau sunt bifurcati, la fel si pe cei care sunt moi sau elastici.

Morcovii sunt legume puternice care pot tine mai mult decat altele daca sunt pastrati in conditii optime. Aceste legume trebuie depozitate in locuri cat mai uscate, astfel, trebuie tinuti in partea cea mai racoroasa a frigiderului intr-o punga de hartie sau inveliti intr-o coala de hartie. Depozitati in conditii optime, morcovii raman proaspeti timp de 2 saptamani.

De asemenea, trebuie retinut ca morcovii ar trebui tinuti departe de mere, pere, cartofi si alte legume si fructe care produc gaz etilenic, deoarece vor capata un gust amar. Consumul excesiv de alimente bogate in caroten poate conduce la o afectiune numita carotenodermia, iar in aceasta situatie pileea capata o culoare galben-portocalie. Aceasta ingalbenire a pielii este asociata cu carotenemia, adica un exces de caroten in sange.

Astfel, consumul de sucuri si alte alimente bogate in caroten pot suprasolicita abilitatile organismului de a transforma carotenul in vitamina A. Organismul transforma incet carotenul in vitamina A si restul de caroten este depozitat de regula la nivelul palmelor, talpilor si in spatele urechilor. Cauza acestei afectiuni este consumul ridicat de alimente care contin caroten, de regula, caritenodermia dispare care consumul acestor alimente a fost redus.

Sursa: www.topsanatate.ro

Produse recomandate:

Beta-carotenul (pro-vitamina A) ajunge in organism prin aport alimentar si contribuie la profilaxia si ameliorarea tulburarilor de vedere, creste rezistenta organismului la infectiile cailor respiratorii si este un factor important in mentinerea sanatatii pielii, parului, danturii si gingiilor.