Sfecla

sfeclaBeneficii asupra sanatatii

Asigura sanatea optima
Pigmentul care ii ofera sfeclei frumoasa culoare, lupta si impotriva cancerului. Exista si cateva studii care au demonstrat eficacitatea sfeclei in lupta impotriva cancerului de colon.

Intr-unul dintre studiile efectuate, animalele care sufereau de cancer de colon si cu un nivel al colesterolului ridicat au fost impartite in doua grupuri. Un grup a urmat o dieta bogata in sfecla. La aceste animale, activitatea a doua enzime antioxidante din ficat a crescut. Ficatul este principalul organ detoxifiant, unde substantele toxice sunt descompuse si eliminate, proces care produce un numar mare de radicali liberi. Cele doua enzime antioxidante protejeaza celulele ficatului de atacul radicalilor liberi.

Intr-un alt studiu efectuat pe animale, oamenii de stiinta au descoperit ca animalele hranite cu sfecla prezentau o crestere a numarului de celule CD8, celule ale sistemului imunitar responsabile de detectarea si eliminarea celulelor anormale. Cu o paza sporita oferita de aceste celule, animalele au suferit mai putine transformari precanceroase.

La pacientii care sufera de cancer la stomac, oamenii de stiinta au analizat efectele sucurilor de fructe si legume asupra formarii de nitrozamine, substante cangerigene produse in stomac de chimicalele numite nitrati. Acestia au descoperit ca sucul de sfecla este un inhibitor puternic al mutatiilor celulare produse de acesti compusi.

Ofera protectie impotriva bolilor de inima
In primul studiu mentionat mai sus, nu numai ca sfecla le-a oferit protectie antioxidanta in ficat animalelor, dar si colesterolul acestora a scazut cu 30% si nivelul trigliceridelor cu 40%, iar nivelul de colesterolul „bun” HDL a crescut semnificativ.

Ajuta la reducerea inflamatiilor
Persoanele cu un consum ridicat de colina (gasita in galbenusul de ou si soia) si betanina (gasita in legume precum sfecla sau spanac) au inregistrat cu 20% mai putine inflamatii, conform cercetatorilor greci.

Protectie impotriva defectelor din nastere
Sfecla este bogata in folati, esentiali pentru sanatatea tesuturilor. Consumul de alimente bogate in folati este foarte important, mai ales in perioada sarcinii, pentru dezvoltarea coloanei vertebrale a fatului.

Selectarea si pastrarea:
1. Alege-le pe cele de marimi mici sau medii ale caror radacini sunt tari si au o culoare frumoasa. Evita-le pe cele cu pete, zgarieturi sau cu zone moi, semne care pot indica ca sunt alterate.

2. Depoziteaza-le in frigider, fara a le spala si se pot pastra timp de 2-4 saptamani. Nu este recomandat sa fie congelate sub forma cruda, pentru ca dupa dezghetare, devin moi.

Sursa: www.topsanatate.ro