Colita cu Clostridium difficile (Colita pseudomembranoasa), simptome, cauze, tratament

Clostridium difficile (C. difficile) este o bacterie care poate provoca infecții intestinale, variind de la diaree ușoară la colită severă și potențial fatală. Colita pseudomembranoasă este o complicație specifică a infecției cu C. difficile, caracterizată prin prezența unor plăci galbene-albe (pseudomembrane) pe mucoasa colonului.

Cauze:

Infecția cu C. difficile este adesea asociată cu:

  • Utilizarea recentă de antibiotice, în special cele cu spectru larg. Antibioticele pot perturba echilibrul normal al bacteriilor din intestin, permițånd astfel bacteriei C. difficile să se înmulțească și să producă toxine.

  • Spitalizare sau îngrijire prelungită într-o unitate de îngrijire, datorită expunerii la tulpini spitalicești de C. difficile.

Simptome:

Simptomele infecției cu C. difficile pot include:

  • Diaree apoasă, care poate fi sångeroasă
  • Durere abdominală și crampe
  • Febră
  • Pierdere în greutate
  • Deshidratare

Diagnostic:

Diagnosticul infecției cu C. difficile se bazează pe:

  • Istoricul medical și simptomele pacientului
  • Testele de laborator care identifică toxinele produse de bacterie în eșantioane de scaun
  • Colonoscopia, în cazuri severe sau cånd se suspectează colita pseudomembranoasă

Tratament:

Infecția cu C. difficile necesită adesea tratament cu antibiotice. Paradoxal, deși antibioticele pot fi cauza inițială a infecției, ele sunt și tratamentul de alegere. Medicamentele frecvent utilizate includ metronidazolul, vancomicina orală și fidaxomicina.

Pacienții cu forme severe sau recurente de infecție pot necesita tratamente suplimentare, cum ar fi:

  • Probiotice: Suplimente care conțin bacterii "bune" pentru a reechilibra flora intestinală.
  • Terapia cu fecale: Transferul de materii fecale sănătoase dintr-un donator la pacient pentru a restaura echilibrul bacteriilor intestinale.

Prevenție:

Măsurile preventive includ:

  • Spălarea måinilor cu apă și săpun
  • Curățenia și dezinfectarea suprafețelor în unitățile medicale
  • Utilizarea judicioasă a antibioticelor

Concluzie:

Colita cu Clostridium difficile este o infecție intestinală care poate fi cauzată de utilizarea antibioticelor și este adesea asociată cu îngrijirea în spital. Este esențial să recunoaștem simptomele și să căutăm tratament imediat pentru a evita complicațiile. De asemenea, prevenția și controlul infecției sunt cruciale pentru a preveni răspåndirea bacteriei în unitățile medicale.